L
LaserMichal
2026-03-25 12:22

Srebrzenie i pęcherzyki po laminacji na zimno pojawiające się po 24–48 h – jak zdiagnozować przyczynę?

Pracuję jako operator w małej sp. z o.o. robiącej oznakowanie i personalizację, głównie wydruki eko-solwentowe na foliach monomerycznych i polimerycznych. Od dwóch tygodni mam powtarzalny problem po laminacji na zimno: na gotowych arkuszach pojawia się srebrzenie i drobne pęcherzyki, szczególnie przy krawędziach i w obszarach z dużym aplem czerni. Laminuję na laminatorze 160 cm folią błyszczącą 80 µm, a wydruki schodzą z plotera po ok. 6–8 godzinach suszenia w rolce. Co ciekawe, na części prac wygląda to idealnie od razu po laminacji, a po 24–48 godzinach „mleko” i bąble zaczynają być widoczne pod światło, czasem z lekkim odklejaniem przy narożnikach. Testowałem dwa różne winyle (różne marki), ale tę samą rolkę laminatu, i zlecenia są podobne: naklejki reklamowe dla lokalnych firm, średnio 2–3 tys. zł tygodniowo w materiale. Czy spotkaliście się z takim opóźnionym srebrzeniem po laminacji i jak w praktyce ustalić, czy źródłem jest niedosuszenie wydruku, docisk/napięcie na laminatorze, czy kompatybilność klejów? Jakie konkretne obserwacje lub proste testy pozwalają zawęzić przyczynę, zanim zacznę wymieniać materiały albo wzywać serwis?

Odpowiedzi (7)

M
MarekSublim
2026-03-25 14:37